El estatuto del maestro hoy. Aportes para la discusión sobre la creación de un Instituto Nacional Superior de Pedagogía

STATUTE OF THE TEACHER NOWADAYS. Contributions for the discussion about the building of a High Level National lnstitution of Pedagogy

  • Alejandro Álvarez Gallego Universidad Pedagógica Nacional
Published
2006-10-13

This article is an adjusted version of the lecture that the author presented in the II National Encounter: Tracks, places and thresholds of Pedagogy, settled by Instituto Nacional Superior de Pedagogía and Universidad Pedagógica Nacional in August 2006. In this lecture is shown which has been the job's track of the teacher, understanding him as civil worker, his occupation, and the possibilities that should reach autonomy and major participation as a public subject, if he is assumed as an intellectual. lt shows the changes that are being produced in a contemporary society, and what is happening to education faculties and teachers' training college with these changes to insinuate that a High Pedagogy lnstitute could allow the teacher, understood as a social community, produce knowledge to recognize and plan his job further from ways of control that post industrial society are generating.

 

Keywords: Maestro, intelectual, docencia, facultades de educación, normales, Instituto Superior de Pedagogía. (es)
Teacher, intellectual, teaching, schools of education, teachers' training college, High Pedagogy lnstitute. (en)

ALVAREZ, ALEJANDRO. (1995) ...y la escuela se hizo necesaria. Bogotá: Editorial Magisterio

___________. (2003). Los medios de comunicación y la sociedad educadora ¿Ya no es necesaria la escuela? Bogotá: Grupo de Historia de las Prácticas Pedagógicas.

CASTELLS, MANUEL, (1997). La era de la información. 3 Vol. México, siglo XXI.

CHERVEL ANDRÉ. (1991). Historia de las disciplinas escolares. Reflexiones sobre un campo de investigación. En: Revista de Educación, no. 295, mayo-agosto. Historia del Currículum (i). Ministerio de Educación y Ciencia, España.

DELEUZE, GILLES. (1991). Posdata sobre las Sociedades de Control. En: Christian Ferrer (comp.), El lenguaje literario, tomo 2. Montevideo: Ed, Nordán.

ECHEVERRI, ALBERTO. (1984). Proceso de Constitución de la instrucción pública 1821-1848. Medel||in: Universidad de Antioquia.

GOODSON, WOR F. Mayo-agosto de 1995. La construcción Social del Currículum. Posibilidades y ámbitos de investigación de la Historia del Currículum. En. Revista de Educación, no 295:7-37, Centro de publicaciones del ministerio de educación y ciencia, Madrid.

HARDT, MICHAEL Y NEGRI, ANTONIO. (2004). Multitud. Guerra y democracia en la era del Imperio, Barcelona: Ed. Debate.

HERRERA, MARTHA Y LOW, CARLOS. (1994). Los intelectuales y el despertar cultural del siglo. El caso de la Escuela Normal Superior: una historia reciente y olvidada. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

LEAL BUITRAGO, FRANCISCO Y REY GERMÁN. (ed.) (2000). Discurso y razón. Una historia de las Ciencias Sociales en Colombia, Bogotá: Ediciones Uniandes, Facultad de Ciencias Sociales, Fundación Social, Tercer Mundo Editores.

LYOTARD, JEAN-FRANCOS (1987). La condición postmoderna. Madrid: Editorial Cátedra.

MARTÍNEZ BOOM ALBERTO. (1986). Escuela, maestro y métodos en Colombia, 17507820. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

___________. (2004). De la escuela expansiva a la escuela competitiva. Dos modos de modernización en América Latina. Bogotá: Anthropos. Convenio Andrés Bello.

___________. NOGUERA, CARLOS Y CASTRO, JORGE ORLANDO (1994). Curriculo y Modernización: Cuatro décadas de educación en Colombia. Bogotá: Foro Nacional por Colombia, Tercer Milenio.

NOGUERA, CARLOS, ÁLVAREZ ALEJANDRO Y CASTRO JORGE ORLANDO CASTRO. (2000). La ciudad como espacio educativo; Bogotá y Medellín en la primera mitad del siglo XX. Bogotá: Arango Editores.

SAENZ, JAVIER, SALDARRIAGA, ÓSCAR Y OSPINA, ARMANDO. (1997). Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946, Medellín: Universidad de Antioquia, Foro Nacional por Colombia, Conciencias. 2 volúmenes.

WALLERSTEIN, IMMANUEL. (coord.) (1999). Abrir las Ciencias Sociales: informe de la comisión Gulbenkian para la reestructuración de las ciencias sociales, 4°. ed. (pp.4-36), México: Siglo Veintiuno Editores, Centro de investigaciones interdisciplinarias en ciencias y humanidades.

ZULUAGA, OLGA LUCIA. (1984). El maestro y el saber pedagógico en Colombia. Medellín

APA

Álvarez Gallego, A. (2006). El estatuto del maestro hoy. Aportes para la discusión sobre la creación de un Instituto Nacional Superior de Pedagogía. Pedagogía y Saberes, (25), 55.61. https://doi.org/10.17227/01212494.25pys55.61

ACM

[1]
Álvarez Gallego, A. 2006. El estatuto del maestro hoy. Aportes para la discusión sobre la creación de un Instituto Nacional Superior de Pedagogía. Pedagogía y Saberes. 25 (Jul. 2006), 55.61. DOI:https://doi.org/10.17227/01212494.25pys55.61.

ACS

(1)
Álvarez Gallego, A. El estatuto del maestro hoy. Aportes para la discusión sobre la creación de un Instituto Nacional Superior de Pedagogía. Pedagog. saberes 2006, 55.61.

ABNT

ÁLVAREZ GALLEGO, A. El estatuto del maestro hoy. Aportes para la discusión sobre la creación de un Instituto Nacional Superior de Pedagogía. Pedagogía y Saberes, [S. l.], n. 25, p. 55.61, 2006. DOI: 10.17227/01212494.25pys55.61. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/6803. Acesso em: 10 may. 2024.

Chicago

Álvarez Gallego, Alejandro. 2006. “El estatuto del maestro hoy. Aportes para la discusión sobre la creación de un Instituto Nacional Superior de Pedagogía”. Pedagogía y Saberes, no. 25 (July):55.61. https://doi.org/10.17227/01212494.25pys55.61.

Harvard

Álvarez Gallego, A. (2006) “El estatuto del maestro hoy. Aportes para la discusión sobre la creación de un Instituto Nacional Superior de Pedagogía”, Pedagogía y Saberes, (25), p. 55.61. doi: 10.17227/01212494.25pys55.61.

IEEE

[1]
A. Álvarez Gallego, “El estatuto del maestro hoy. Aportes para la discusión sobre la creación de un Instituto Nacional Superior de Pedagogía”, Pedagog. saberes, no. 25, p. 55.61, Jul. 2006.

MLA

Álvarez Gallego, A. “El estatuto del maestro hoy. Aportes para la discusión sobre la creación de un Instituto Nacional Superior de Pedagogía”. Pedagogía y Saberes, no. 25, July 2006, p. 55.61, doi:10.17227/01212494.25pys55.61.

Turabian

Álvarez Gallego, Alejandro. “El estatuto del maestro hoy. Aportes para la discusión sobre la creación de un Instituto Nacional Superior de Pedagogía”. Pedagogía y Saberes, no. 25 (July 1, 2006): 55.61. Accessed May 10, 2024. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/6803.

Vancouver

1.
Álvarez Gallego A. El estatuto del maestro hoy. Aportes para la discusión sobre la creación de un Instituto Nacional Superior de Pedagogía. Pedagog. saberes [Internet]. 2006 Jul. 1 [cited 2024 May 10];(25):55.61. Available from: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/6803

Download Citation

Citaciones

Crossref Cited-by logo
0

Métricas PlumX

Visitas

991

Downloads

Download data is not yet available.