El estatuto del maestro hoy. Aportes para la discusión sobre la creación de un Instituto Nacional Superior de Pedagogía
STATUTE OF THE TEACHER NOWADAYS. Contributions for the discussion about the building of a High Level National lnstitution of Pedagogy
This article is an adjusted version of the lecture that the author presented in the II National Encounter: Tracks, places and thresholds of Pedagogy, settled by Instituto Nacional Superior de Pedagogía and Universidad Pedagógica Nacional in August 2006. In this lecture is shown which has been the job's track of the teacher, understanding him as civil worker, his occupation, and the possibilities that should reach autonomy and major participation as a public subject, if he is assumed as an intellectual. lt shows the changes that are being produced in a contemporary society, and what is happening to education faculties and teachers' training college with these changes to insinuate that a High Pedagogy lnstitute could allow the teacher, understood as a social community, produce knowledge to recognize and plan his job further from ways of control that post industrial society are generating.
Teacher, intellectual, teaching, schools of education, teachers' training college, High Pedagogy lnstitute. (en)
ALVAREZ, ALEJANDRO. (1995) ...y la escuela se hizo necesaria. Bogotá: Editorial Magisterio
___________. (2003). Los medios de comunicación y la sociedad educadora ¿Ya no es necesaria la escuela? Bogotá: Grupo de Historia de las Prácticas Pedagógicas.
CASTELLS, MANUEL, (1997). La era de la información. 3 Vol. México, siglo XXI.
CHERVEL ANDRÉ. (1991). Historia de las disciplinas escolares. Reflexiones sobre un campo de investigación. En: Revista de Educación, no. 295, mayo-agosto. Historia del Currículum (i). Ministerio de Educación y Ciencia, España.
DELEUZE, GILLES. (1991). Posdata sobre las Sociedades de Control. En: Christian Ferrer (comp.), El lenguaje literario, tomo 2. Montevideo: Ed, Nordán.
ECHEVERRI, ALBERTO. (1984). Proceso de Constitución de la instrucción pública 1821-1848. Medel||in: Universidad de Antioquia.
GOODSON, WOR F. Mayo-agosto de 1995. La construcción Social del Currículum. Posibilidades y ámbitos de investigación de la Historia del Currículum. En. Revista de Educación, no 295:7-37, Centro de publicaciones del ministerio de educación y ciencia, Madrid.
HARDT, MICHAEL Y NEGRI, ANTONIO. (2004). Multitud. Guerra y democracia en la era del Imperio, Barcelona: Ed. Debate.
HERRERA, MARTHA Y LOW, CARLOS. (1994). Los intelectuales y el despertar cultural del siglo. El caso de la Escuela Normal Superior: una historia reciente y olvidada. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
LEAL BUITRAGO, FRANCISCO Y REY GERMÁN. (ed.) (2000). Discurso y razón. Una historia de las Ciencias Sociales en Colombia, Bogotá: Ediciones Uniandes, Facultad de Ciencias Sociales, Fundación Social, Tercer Mundo Editores.
LYOTARD, JEAN-FRANCOS (1987). La condición postmoderna. Madrid: Editorial Cátedra.
MARTÍNEZ BOOM ALBERTO. (1986). Escuela, maestro y métodos en Colombia, 17507820. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
___________. (2004). De la escuela expansiva a la escuela competitiva. Dos modos de modernización en América Latina. Bogotá: Anthropos. Convenio Andrés Bello.
___________. NOGUERA, CARLOS Y CASTRO, JORGE ORLANDO (1994). Curriculo y Modernización: Cuatro décadas de educación en Colombia. Bogotá: Foro Nacional por Colombia, Tercer Milenio.
NOGUERA, CARLOS, ÁLVAREZ ALEJANDRO Y CASTRO JORGE ORLANDO CASTRO. (2000). La ciudad como espacio educativo; Bogotá y Medellín en la primera mitad del siglo XX. Bogotá: Arango Editores.
SAENZ, JAVIER, SALDARRIAGA, ÓSCAR Y OSPINA, ARMANDO. (1997). Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946, Medellín: Universidad de Antioquia, Foro Nacional por Colombia, Conciencias. 2 volúmenes.
WALLERSTEIN, IMMANUEL. (coord.) (1999). Abrir las Ciencias Sociales: informe de la comisión Gulbenkian para la reestructuración de las ciencias sociales, 4°. ed. (pp.4-36), México: Siglo Veintiuno Editores, Centro de investigaciones interdisciplinarias en ciencias y humanidades.
ZULUAGA, OLGA LUCIA. (1984). El maestro y el saber pedagógico en Colombia. Medellín
APA
ACM
ACS
ABNT
Chicago
Harvard
IEEE
MLA
Turabian
Vancouver
Download Citation
License
Copyright (c) 2017 Pedagogía y Saberes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All articles must be original and unpublished. The submission of an article for publication implies that the author has given his/her consent for the article to be reproduced at any time and in any form which the Pedagogía y Saberes journal deems appropriate. Articles are the sole responsibility of the authors and are not necessarily representative of the view of the journal, nor of the editor of the journal. The reception of an article will not imply any commitment of the Pedagogía y Saberes journal for its publication. However, if accepted, the authors will transfer their patrimonial rights to the Universidad Pedagógica Nacional for the pertinent purposes of reproduction, edition, distribution, exhibition and communication in Colombia and outside of this country by printed, electronic, CD ROM, Internet or any other means known or to be known. Legal matters which may arise following the release of materials in the journal are the complete responsibility of the authors. Any article of this journal can be used and quoted as long as it is properly referenced.