DESARROLLO Y EVALUACIÓN DE LOS PROCESOS DE RAZONAMIENTO COMPLEJO EN CIENCIAS

  • Fidel Antonio Cárdenas Salgado
Publicado
1998-01-01

Despite the enhanced importance given by science educators and researchers to
evaluation in sciences in the past, the search for better and more reliable assessing
processes is nowadays a research priority.
Although the areas of science to be assessed have been generally accepted as
including knowledge of concepts and facts, process skills, science thinking, problemsolving
skills, abilities reeded to manipulate laboratoty equipment and the disposition
of students to apply scientific knowledge, the impact of assessment on students,
teachers and parents has not been overlooked. However, advances in cognitive
psychology, science education and research on assessment on science are calling
for new dimensions, such as complex reasoning, to be researched in the field.
Complex reasoning is a competence included as a desirable outcome of Science
education in many Science curricula and is characterized by the following attributes:
problem-solving, decision-making and critical and creative thinking. This paper
presents a theoretical framework fon assessment in science involving the
development of competencies through science education and emphasizes complex
reasoning. A working model to categorize assessment tasks in complex reasoning is
described and some of the main questions to be researched in the une are stated.
The need for interdisciplinary work as well as close interaction with other unes of
investigation has also been put forward.
It is the main objective of this line of nesearch to explore and propose more
systematic assessment processes in science education to trace the evolution of
students understandings and achievements mainly in secondary schools.

APA

Cárdenas Salgado, F. A. (1998). DESARROLLO Y EVALUACIÓN DE LOS PROCESOS DE RAZONAMIENTO COMPLEJO EN CIENCIAS. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (3). https://doi.org/10.17227/ted.num3-5702

ACM

[1]
Cárdenas Salgado, F.A. 1998. DESARROLLO Y EVALUACIÓN DE LOS PROCESOS DE RAZONAMIENTO COMPLEJO EN CIENCIAS. Tecné, Episteme y Didaxis: TED. 3 (ene. 1998). DOI:https://doi.org/10.17227/ted.num3-5702.

ACS

(1)
Cárdenas Salgado, F. A. DESARROLLO Y EVALUACIÓN DE LOS PROCESOS DE RAZONAMIENTO COMPLEJO EN CIENCIAS. Tecné. Episteme. Didaxis: TED 1998.

ABNT

CÁRDENAS SALGADO, F. A. DESARROLLO Y EVALUACIÓN DE LOS PROCESOS DE RAZONAMIENTO COMPLEJO EN CIENCIAS. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, [S. l.], n. 3, 1998. DOI: 10.17227/ted.num3-5702. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/5702. Acesso em: 26 abr. 2024.

Chicago

Cárdenas Salgado, Fidel Antonio. 1998. «DESARROLLO Y EVALUACIÓN DE LOS PROCESOS DE RAZONAMIENTO COMPLEJO EN CIENCIAS». Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n.º 3 (enero). https://doi.org/10.17227/ted.num3-5702.

Harvard

Cárdenas Salgado, F. A. (1998) «DESARROLLO Y EVALUACIÓN DE LOS PROCESOS DE RAZONAMIENTO COMPLEJO EN CIENCIAS», Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (3). doi: 10.17227/ted.num3-5702.

IEEE

[1]
F. A. Cárdenas Salgado, «DESARROLLO Y EVALUACIÓN DE LOS PROCESOS DE RAZONAMIENTO COMPLEJO EN CIENCIAS», Tecné. Episteme. Didaxis: TED, n.º 3, ene. 1998.

MLA

Cárdenas Salgado, F. A. «DESARROLLO Y EVALUACIÓN DE LOS PROCESOS DE RAZONAMIENTO COMPLEJO EN CIENCIAS». Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n.º 3, enero de 1998, doi:10.17227/ted.num3-5702.

Turabian

Cárdenas Salgado, Fidel Antonio. «DESARROLLO Y EVALUACIÓN DE LOS PROCESOS DE RAZONAMIENTO COMPLEJO EN CIENCIAS». Tecné, Episteme y Didaxis: TED, no. 3 (enero 1, 1998). Accedido abril 26, 2024. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/5702.

Vancouver

1.
Cárdenas Salgado FA. DESARROLLO Y EVALUACIÓN DE LOS PROCESOS DE RAZONAMIENTO COMPLEJO EN CIENCIAS. Tecné. Episteme. Didaxis: TED [Internet]. 1 de enero de 1998 [citado 26 de abril de 2024];(3). Disponible en: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/5702

Descargar cita

Citaciones

Crossref Cited-by logo
0

Métricas PlumX

Visitas

515

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.