Aprendizaje y educación temprana en México: un estudio de descomposición de factores 2012–2018

Learning and Early Education in Mexico: A Factor Decomposition Study 2012-2018

Aprendizagem e na educação infantil no México: um estudo de decomposição de fatores 2012–2018

Publicado
2024-01-01

El presente trabajo muestra la importancia de la educación temprana en México y la diferencia en el efecto de la educación preescolar sobre el rendimiento académico de los alumnos entre 2012 y 2018. Se identifica el sesgo de selección que existe entre asistir y no asistir a preescolar y se corrige (Heckman, 1979), permitiendo contar con estimadores insesgados y consistentes de los coeficientes asociados a factores que contribuyen a explicar el rendimiento académico. Usando los datos de pisa 2012 y 2018 para México, se identifican los efectos tratamiento ate, att y atu (efecto tratamiento promedio, efecto tratamiento promedio sobre los tratados, efecto tratamiento promedio sobre los no tratados) que permiten conocer la brecha en el rendimiento escolar de alumnos con preescolar y sin este. Finalmente, tomando el sesgo de selección de la muestra y basados en esto, se puede realizar una extensión a la descomposición Oaxaca-Blinder (1973), la cual, además de analizar el efecto dotación y producción en la brecha de rendimiento, permite agregar otro efecto, llamado “efecto sesgo de selección” (Mulligan y Rubinstein, 2008; Beblo et al., 2003; Dolton y Makepeace, 1986).

Palabras clave: econometrics, preschool education, educational gap, equal educational opportunities, mathematics education (en)
econometría, educación preescolar, brecha educativa, igualdad de oportunidades educativas, educación matemática (es)
econometria, educação préescolar, lacuna educacional, igualdade de oportunidades educacionais, educação matemática (pt)

Aizer, A., Eli, S., Ferrie, J. y Lleras-Muney, A. (2016). The long-run impact of cash transfers to poor families. The American Economic Review, 106(4), 935-971. https://doi.org/10.1257/aer.20140529

Almond, D. y Currie, J. (2011). Human capital development before age five. En O. Ashenfelter y D. Card (eds.), Handbook of labor economics (Vol. 4B, pp. 1315-1486). North Holland. https://doi.org/10.1016/S0169-7218(11)02413-0

Aos, S., Lieb, R., Mayfield, J., Miller, M. y Pennucci, A. (2004). Benefits and costs of prevention and early intervention programs for youth. Washington State Institute for Public Policy. ww.wsipp.wa.gov/ReportFile/

/Wsipp_Benefits-and-Costs-of-Prevention-and-Early-Intervention-Programs-for-Youth_Summary-Report.pdf

Barnett, S. W. (1985). Benefit-cost analysis of the Perry preschool and its policyimplications. American Educational Research Association, 7(4), 333-342.

Barnett, S. W. (1995). Long-term effects of early childhood programs on cognitiveand school outcomes. Future of Children, 5(3), 25-50.

Barnett, S. W. (2008). Preschool education and its lasting effects: Research and policy implications. Boulder and Tempe: Education and the Public Interest Center & Education Policy Research Unit. http://epicpolicy.org/publication/preschool-education

Beblo, M., Beninger, D., Heinze, A. y Laisney, F. (2003). Measuring selectivity-corrected gender wage gaps in the EU. Discussion Paper No. 03-74. https://madoc.bib.uni-mannheim.de/153/

Becker, G. (1964). Investment in human capital: A theoretical analysis. Journal of Political Economy, 70(5), 9-49.

Belfield, C. (2006). The promise of early childhood education. Paper presented at the Equity Symposium Teachers College New York. Symposium on thesocial costs of inadequate education.

Brooks-Gunn, J. (2003). Do you believe in magic?: What we can expect from Early Childhood Intervention Programs. Social Policy Report, 17(1), 3-14.

Caspi, A., Houts, R. M., Belsky, D. W., Harrington, H., Hogan, S., Ramrakha, S., Poulton, R. y Moffitt, T. E. (2016). Childhood forecasting of a small segment of the population with large economic burden. Nature Human Behaviour, 1(1), 1-10. https://doi.org/10.1038/s41562-016-0005

Center on the Developing Child at Harvard University. (2010). The foundations of lifelong health are built in early childhood. https://pediatrics.developingchild.harvard.edu/wp-content/uploads/2021/12/

Foundations-of-Lifelong-Health.pdf

Cortázar, A. (2015). Long-term effects of public early childhood education on academic achievement in Chile. Early Childhood Research Quarterly, 32, 13-22.

Cunha, F. y J. J. Heckman. (2007). The technology of skill formation. American Economic Review, 97(2), 31-47.

Cunha, F., Heckman, J. J. y Schennach, S. (2010). Estimating the technology of cognitive and noncognitive skill formation. Econometrica 78(3), 883-931. https://doi.org/10.3982/ECTA6551

Cunha, F., Heckman, J. J., Lochner, L. J. y Masterov, D. V. (2006). Interpreting the evidence on life cycle skill formation. In E. A. Hanushek y F. Welch (eds.), Handbook of the Economics of Education (pp. 697-

. North-Holland.

Dolton, P. J. y Makepeace, G. H. (1986). Sample selection and male-female earnings differentials in the graduate labour market. Oxford Economic Papers, 38(2), 317-341.

Drake, E. (2012). Reducing crime and criminal justice costs: Washington State’s evolving research approach. Justice Research and Policy, 14(1), 97-116. https://doi.org/10.3818/JRP.14.1.2012.97

Duncan, G. J. y Magnuson, K. (2013). Investing in preschool programs. Journal of Economic Perspectives, 27(2), 109-132. https://doi.org/10.1257/jep.27.2.109

Elango, S., García, J. L., Heckman, J. J. and Hojman, A. (2016) “4. Early Childhood Education”. Economics of Means-Tested Transfer Programs in the United States, Volume II, edited by Robert A. Moffitt, Chicago: University of Chicago Press, pp. 235-298. https://doi.org/10.7208/9780226392523-005

Felitti, V. J., Anda, R., Nordenberg, D., Williamson, D., Spitz, A., Edwards, V., Koss, M. y Marks, J. (1998). Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults: The Adverse Childhood Experiences (ace) Study. American Journal Preventive Medicine, 14(4), 245-258. https://doi.org/10.1016/S0749-3797(98)00017-8

Fergusson, D. M., Horwood, L. J. y Ridder, E. M. (2005). Show me the child at seven: The consequences of conduct problems in childhood for psychosocial functioning in adulthood. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 46(8), 837-849. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2004.00387.x

García, J. L., Heckman, J. J., Leaf, D. E. y Prados, M. J. (2020). Quantifying the Life-Cycle Benefits of an Influential Early-Childhood Program. Journal of Political Economy, 128(7), 2502-2541.

Garrido-Yserte, R., Gallo-Rivera, M. T., y Martínez-Gautier, D. (2020). Más allá de las aulas: los determinantes del bajo rendimiento educativo en España y el fracaso de las políticas públicas. International Review of Economic Policy-Revista Internacional de Política Económica, 1(1), 86-106.

Heckman, J. J. (1979). Sample selection bias as a specification error. Econometrica, 47(1), 153-162. https://doi.org/10.2307/1912352.

Heckman, J. J. (2000). Invest in the very young. Working Paper. The Harris School, University of Chicago. http://www.ounceofprevention.org/user nav.php?EditID=44&Level=2

Heckman, J. J. (2006). Skill formation and the economics of investing in disadvantaged children. Science, 312(5782), 1900-1902. https://doi.org/10.1126/science.1128898

Heckman, J. J. (2007). The economics, technology, and neuroscience of human capability formation. Proceedings of the National Academy of Sciences, 104(33), 13250-13255. https://doi.org/10.1073/pnas.0701362104

Heckman, J. J. (2008). Schools, skills, and synapses. Economic Inquiry, 46(3), 289-324.

Heckman, J. J. y Corbin, C. O. (2016). Capabilities and skills. Journal of Human Development and Capabilities, 17(3), 342-359. https://doi.org/10.1080/19452829.2016.1200541

Heckman, J. J. y Karapakula, G. (2019). Intergenerational and intragenerational externalities of the Perry Preschool Project (N.º w25889). National Bureau of Economic Research.

Heckman, J. J. y Masterov, D. V. (2007). The productivity argument for investing in young children. Review of Agricultural Economics, 29(3), 446–493.

Heckman, J. J. y Mosso, S. (2014). The economics of human development and social mobility. Annual Review of Economics, 6(1), 689-733. https://doi.org/10.1146/annurev-economics-080213-040753

Heckman, J. J., Pinto, R. y Savelyev, P. (2013). Understanding the mechanisms through which an influential early childhood program boosted adult outcomes. American Economic Review, 103(6), 2052-2086.

https://doi.org/10.1257/aer.103.6.2052

Heckman, J. J., Moon, S., Pinto, R., Savelyev, P. y Yavitz, A. (2010). The rate of return to the high scope Perry Preschool Program. Journal of Public Economics, 94(1-2), 114-128. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2009.11.001

Hoynes, H., Schanzenbach, D. y Almond, D. (2016). Long-run impacts of childhood access to the safety net. American Economic Review, 106(4), 903-934. https://doi.org/10.1257/aer.20130375

Jung, H. y Hasan, A. (2014). The impact of early childhood education on early achievement gaps: Evidence from the Indonesia Early Childhood Education and Development Project. Policy Research Working

Paper N.º 6794. World Bank. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/18340

Karoly, L. A. (2012). Toward standardization of benefit-cost analysis of early childhood interventions. Journal of Benefit-Cost Analysis, 3(1), 1-43. https://doi.org/10.1515/2152-2812.1085

Knudsen, E., James, I., Heckman, J., Cameron, J. L. y Shonkoff, J. P. (2006). Economic, neurobiological and behavioral perspectives on building America’s future workforce. Proceedings of the National Academy of

Sciences, 103(27), 10155-10162.

Lee, S., Drake, E., Pennucci, A., Bjornstad, G. y Edovald, T. (2012). Economic evaluation of early childhood education in a policy context. Journal of Children’s Services, 7(1), 53-63. https://doi.org/10.1108/17466661211213670

Lucas, R. (1988). On the mechanism of economic development. Journal of Monetary Economics, 22(1), 3-42. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=227120

Madala, G. (1983). Limited-dependent and qualitative variables in econometrics. Cambridge University Press. http://garfield.library.upenn.edu/classics1993/A1993LM25300001.pdf

Martínez Rizo, F., y Silva Guerrero, J. E. (2016). Impact of largescale assessment on Mexico’s education policies. Research Papers in Education, 31(5), 556-566. https://doi.org/10.1080/02671522.2016.1225352

Moreno, J. O. (2009). Educación compensatoria en las escuelas rurales e indígenas de México: un análisis impacto sobre diferencia en habilidades usando efectos de tratamiento. En J. N. Valero y M. de L. Treviño (eds.), La economía mexicana en 19 miradas (pp. 65-128). Universidad Autónoma de Nuevo León.

Moreno Treviño, J. O. y Cortez Soto, S. N. (2020). Rendimiento académico y habilidades de estudiantes en escuelas públicas y privadas: evidencia de los determinantes de las brechas en aprendizaje para México.

Revista de Economía, 37(95), 73-106. https://doi.org/10.33937/reveco.2020.148

Mulligan, C. B. y Rubinstein, Y. (2008). Selection, investment, and women’s relative wages over time. Quarterly Journal of Economics, 123(3), 1061-1110. https://doi.org/10.1162/qjec.2008.123.3.1061

Nelson, C. A. y Sheridan, M. A. (2011). Lessons from neuroscience research for understanding causal links between family and neighborhood characteristics and educational outcomes. En G. J. Duncan y

R. J. Murnane (eds.), Whither opportunity: Rising inequality, schools, and children’s life chances (pp. 27-46). Russell Sage.

Oaxaca, R. (1973). Male-female wage differentials in urban labor markets. International Economic Review, 14(3), 693-709. https://doi.org/10.2307/2525981

Organisation for Economic Co-operation and Development (oecd). (2009). Doing better for children. https://doi.org/10.1787/9789264059344-en

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (ocde). (2010). Informe pisa 2009. https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/PiF1_esp_revised.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (ocde). (2013). Informe de resultados de pisa 2012. https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/PISA-2012-results-mexico-ESP.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (ocde). (2016). Programa para la evaluación internacional de alumnos (pisa): pisa 2015 Resultados México. https://www.oecd.org/pisa/PISA-

-Mexico-ESP.pdf

Phillips, D. A., Lipsey, M. W., Dodge, K. A., Haskins, R., Bassok, D., Burchinal, M. R., Duncan, G. J., Dynarski, M., Magnuson, K. A. y Weiland, C. (2017). Puzzling it out: The current state of scientific knowledge on pre-kindergarten effects a consensus statement. Brookings. https://www.brookings.edu/articles/puzzling-it-out-thecurrent-state-of-scientific-knowledge-on-pre-kindergarten-effects/

Poulton, R., Caspi,A., Milne, B. J., Thomson,W. M., Taylor, A., Sears,M. R. y Moffitt, T. E. (2002). Association between children’s experience of socioeconomic disadvantage and adult health: A life-course study.Lancet, 360(9346), 1640-1645. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(02)11602-3

Psacharopoulos, G. y Woodhall, M. (2017). Educación para el desarrollo. Un análisis de opciones de inversión. Universidad de Sevilla.

Rea, D. y Burton, T. (2019). New evidence on the Heckman curve. Journal of Economic Surveys, 34(2), 241-262. https://doi.org/10.1111/joes.12353

Sammons, P., Sylva, K., Taggart, B., Melhuish, E. y Siraj-Blatchford, I. (2014). Las influencias del hogar, el pre-escolar y la escuela primaria sobre el rendimiento educativo a los once años del niño. Archivos

Analíticos de Políticas Educativas, 22, 1-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=275031898113

Schultz, T. (1961). Investment in human capital. American Economic Review, 51(1), 1-17.

Singh, A. (2013). Test score gaps between private and government sector students at school entry age in India. Oxford Review of Education, 40(1), 30-49.

Shonkoff, J. P. y Phillips, D. A. (eds.). (2000). From neurons to neighborhoods: Thescience of early child development. National Academy Press.

Valdés Pasarón, S., Ocegueda Hernández, J. M. y Romero Gómez, A. (2018). La calidad de la educación y su relación con los niveles de crecimiento económico en México. Economía y Desarrollo, 159(1), 61-79. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842018000100005&lng=es&tlng=es.

Willis, R. y Rosen, S. (1979). Education and self-selection. Journal of Political Economics, 87(5), S7-S36.

APA

Cortez-Soto, S. N. y Moreno-Treviño, J. O. (2024). Aprendizaje y educación temprana en México: un estudio de descomposición de factores 2012–2018. Revista Colombiana de Educación, (90), 185–217. https://doi.org/10.17227/rce.num90-14685

ACM

[1]
Cortez-Soto, S.N. y Moreno-Treviño, J.O. 2024. Aprendizaje y educación temprana en México: un estudio de descomposición de factores 2012–2018. Revista Colombiana de Educación. 90 (ene. 2024), 185–217. DOI:https://doi.org/10.17227/rce.num90-14685.

ACS

(1)
Cortez-Soto, S. N.; Moreno-Treviño, J. O. Aprendizaje y educación temprana en México: un estudio de descomposición de factores 2012–2018. Rev. Colomb. Educ. 2024, 185-217.

ABNT

CORTEZ-SOTO, S. N.; MORENO-TREVIÑO, J. O. Aprendizaje y educación temprana en México: un estudio de descomposición de factores 2012–2018. Revista Colombiana de Educación, [S. l.], n. 90, p. 185–217, 2024. DOI: 10.17227/rce.num90-14685. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/14685. Acesso em: 27 abr. 2024.

Chicago

Cortez-Soto, Sara Nohemí, y Jorge Omar Moreno-Treviño. 2024. «Aprendizaje y educación temprana en México: un estudio de descomposición de factores 2012–2018». Revista Colombiana de Educación, n.º 90 (enero):185-217. https://doi.org/10.17227/rce.num90-14685.

Harvard

Cortez-Soto, S. N. y Moreno-Treviño, J. O. (2024) «Aprendizaje y educación temprana en México: un estudio de descomposición de factores 2012–2018», Revista Colombiana de Educación, (90), pp. 185–217. doi: 10.17227/rce.num90-14685.

IEEE

[1]
S. N. Cortez-Soto y J. O. Moreno-Treviño, «Aprendizaje y educación temprana en México: un estudio de descomposición de factores 2012–2018», Rev. Colomb. Educ., n.º 90, pp. 185–217, ene. 2024.

MLA

Cortez-Soto, S. N., y J. O. Moreno-Treviño. «Aprendizaje y educación temprana en México: un estudio de descomposición de factores 2012–2018». Revista Colombiana de Educación, n.º 90, enero de 2024, pp. 185-17, doi:10.17227/rce.num90-14685.

Turabian

Cortez-Soto, Sara Nohemí, y Jorge Omar Moreno-Treviño. «Aprendizaje y educación temprana en México: un estudio de descomposición de factores 2012–2018». Revista Colombiana de Educación, no. 90 (enero 2, 2024): 185–217. Accedido abril 27, 2024. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/14685.

Vancouver

1.
Cortez-Soto SN, Moreno-Treviño JO. Aprendizaje y educación temprana en México: un estudio de descomposición de factores 2012–2018. Rev. Colomb. Educ. [Internet]. 2 de enero de 2024 [citado 27 de abril de 2024];(90):185-217. Disponible en: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/14685

Descargar cita

Citaciones

Crossref Cited-by logo
0

Métricas PlumX

Visitas

264

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.