INCIDENCIA DE LOS ACTIVADORES DE JUICIOS DE METAMEMORIA Y SUGERENCIAS DE ESTRATEGIAS EN EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO

  • Luis Facundo Maldonado Granados
Publicado
2000-05-11

Develop skills for autonomous learning is a challenge for educational systems in the
current knowledge society. ln fact, as information and knowledge production increases
update learning becomes a necessary condition for person and enterprise achievement.
Three questions are at the core of this paper: a- if metamemory judgment activators
increase problem solution; b- lf suggestion of strategy facilitates learning of problem
solving; and c- if strong strategy learning generalizes for handling new problems. An
experimental study was conducted using discovery problems on spatial reasoning. 9
computer games were programmed to support 4 experimental conditions: a) With
metammemory judgment activators and strategy suggestion, b) With meta-memory
judgment activa tors and no strategy suggestion, c) Without meta-memory judgment
activators and with strategy suggestion, and d- With no meta-memory judgment activators
and no strategy suggestion. 150 high school students were randomly assigned to the
experimental conditions. Statistical analysis uses factor analysis of variance and
regression analysis. A simulation program allows reproducing the sequence of transition
states followed by the problem solvers and identifying solution strategies. Metamemory
judgements activators effects are interpreted in the frame of a motivational micro-system.
Strategy suggestion operates after some basic experience on the task environment and
mainly after the first success of solving the problem. Strategy generalization is evident
among the initial stages of the learning curve of different problems.

APA

Maldonado Granados, L. F. (2000). INCIDENCIA DE LOS ACTIVADORES DE JUICIOS DE METAMEMORIA Y SUGERENCIAS DE ESTRATEGIAS EN EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (8). https://doi.org/10.17227/ted.num8-5633

ACM

[1]
Maldonado Granados, L.F. 2000. INCIDENCIA DE LOS ACTIVADORES DE JUICIOS DE METAMEMORIA Y SUGERENCIAS DE ESTRATEGIAS EN EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO. Tecné, Episteme y Didaxis: TED. 8 (may 2000). DOI:https://doi.org/10.17227/ted.num8-5633.

ACS

(1)
Maldonado Granados, L. F. INCIDENCIA DE LOS ACTIVADORES DE JUICIOS DE METAMEMORIA Y SUGERENCIAS DE ESTRATEGIAS EN EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO. Tecné. Episteme. Didaxis: TED 2000.

ABNT

MALDONADO GRANADOS, L. F. INCIDENCIA DE LOS ACTIVADORES DE JUICIOS DE METAMEMORIA Y SUGERENCIAS DE ESTRATEGIAS EN EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, [S. l.], n. 8, 2000. DOI: 10.17227/ted.num8-5633. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/5633. Acesso em: 19 abr. 2024.

Chicago

Maldonado Granados, Luis Facundo. 2000. «INCIDENCIA DE LOS ACTIVADORES DE JUICIOS DE METAMEMORIA Y SUGERENCIAS DE ESTRATEGIAS EN EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO». Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n.º 8 (mayo). https://doi.org/10.17227/ted.num8-5633.

Harvard

Maldonado Granados, L. F. (2000) «INCIDENCIA DE LOS ACTIVADORES DE JUICIOS DE METAMEMORIA Y SUGERENCIAS DE ESTRATEGIAS EN EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO», Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (8). doi: 10.17227/ted.num8-5633.

IEEE

[1]
L. F. Maldonado Granados, «INCIDENCIA DE LOS ACTIVADORES DE JUICIOS DE METAMEMORIA Y SUGERENCIAS DE ESTRATEGIAS EN EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO», Tecné. Episteme. Didaxis: TED, n.º 8, may 2000.

MLA

Maldonado Granados, L. F. «INCIDENCIA DE LOS ACTIVADORES DE JUICIOS DE METAMEMORIA Y SUGERENCIAS DE ESTRATEGIAS EN EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO». Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n.º 8, mayo de 2000, doi:10.17227/ted.num8-5633.

Turabian

Maldonado Granados, Luis Facundo. «INCIDENCIA DE LOS ACTIVADORES DE JUICIOS DE METAMEMORIA Y SUGERENCIAS DE ESTRATEGIAS EN EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO». Tecné, Episteme y Didaxis: TED, no. 8 (mayo 11, 2000). Accedido abril 19, 2024. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/5633.

Vancouver

1.
Maldonado Granados LF. INCIDENCIA DE LOS ACTIVADORES DE JUICIOS DE METAMEMORIA Y SUGERENCIAS DE ESTRATEGIAS EN EL APRENDIZAJE AUTÓNOMO. Tecné. Episteme. Didaxis: TED [Internet]. 11 de mayo de 2000 [citado 19 de abril de 2024];(8). Disponible en: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/5633

Descargar cita

Citaciones

Crossref Cited-by logo
0

Métricas PlumX

Visitas

427

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Artículos más leídos del mismo autor/a