AGENTE DE SOFTWARE Q Y EL APRENDIZAJE DE MODELOS CONCEPTUALES

  • Luis Facundo Maldonado Granados
  • Nerey Ortega del Castillo
  • Jaime Ibáñez Ibáñez
  • Luis Bayardo Sanabria Rodríguez
  • Victor Julio Quintero Suárez
Publicado
2003-07-01

We submit results of a research project focused on the relationship between a card
arrangement exercise and the learning of conceptual models, built based on hierarchical
ontologies. This approach is more frequent in measurement of attitudes - hot cognition, as it is
expressed by Brown (1987) - or in opinion or subjectivity studies (Brown, 1980), and it is
known as Q Methodology. A software agent - Q Agent - was programmed to be used either in
a hypertext environment or as a companion to study press document and it’s effects on
learning are explored. Two main comparisons are conducted: between use and non use of Q
Agent, and between Q Agent with hypertext and Q Agent with pressed documents. The
predictive value of student scores with the Q Agent in relation with student scores on a
cognitive competence test is assessed as well. Three trials were carried on with a ninth grade
student sample. Data are analyzed by means of ANOVA and multiple regression models.
Significant effects of using the Q Agent were found, and scores on the Q Agent Game are
significant predictors of scores on the cognitive competence test. Learning performance using
Q Agent in hypertext environments drift lightly to be superior in relation to Q Agent with
pressed documents. Results are discussed in the framework of information controlled
autonomous learning systems, and the meaningful learning.

Palabras clave: Ambientes de aprendizaje, Agentes de Software, Ontologías, Metodología Q, Aprendizaje de Conceptos, Aprendizaje de Modelos Conceptuales, Aprendizaje Autónomo, Software Educativo. (es)

APA

Maldonado Granados, L. F., Ortega del Castillo, N., Ibáñez Ibáñez, J., Sanabria Rodríguez, L. B. y Quintero Suárez, V. J. (2003). AGENTE DE SOFTWARE Q Y EL APRENDIZAJE DE MODELOS CONCEPTUALES. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (14). https://doi.org/10.17227/ted.num14-5922

ACM

[1]
Maldonado Granados, L.F., Ortega del Castillo, N., Ibáñez Ibáñez, J., Sanabria Rodríguez, L.B. y Quintero Suárez, V.J. 2003. AGENTE DE SOFTWARE Q Y EL APRENDIZAJE DE MODELOS CONCEPTUALES. Tecné, Episteme y Didaxis: TED. 14 (jul. 2003). DOI:https://doi.org/10.17227/ted.num14-5922.

ACS

(1)
Maldonado Granados, L. F.; Ortega del Castillo, N.; Ibáñez Ibáñez, J.; Sanabria Rodríguez, L. B.; Quintero Suárez, V. J. AGENTE DE SOFTWARE Q Y EL APRENDIZAJE DE MODELOS CONCEPTUALES. Tecné. Episteme. Didaxis: TED 2003.

ABNT

MALDONADO GRANADOS, L. F.; ORTEGA DEL CASTILLO, N.; IBÁÑEZ IBÁÑEZ, J.; SANABRIA RODRÍGUEZ, L. B.; QUINTERO SUÁREZ, V. J. AGENTE DE SOFTWARE Q Y EL APRENDIZAJE DE MODELOS CONCEPTUALES. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, [S. l.], n. 14, 2003. DOI: 10.17227/ted.num14-5922. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/5922. Acesso em: 19 abr. 2024.

Chicago

Maldonado Granados, Luis Facundo, Nerey Ortega del Castillo, Jaime Ibáñez Ibáñez, Luis Bayardo Sanabria Rodríguez, y Victor Julio Quintero Suárez. 2003. «AGENTE DE SOFTWARE Q Y EL APRENDIZAJE DE MODELOS CONCEPTUALES». Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n.º 14 (julio). https://doi.org/10.17227/ted.num14-5922.

Harvard

Maldonado Granados, L. F., Ortega del Castillo, N., Ibáñez Ibáñez, J., Sanabria Rodríguez, L. B. y Quintero Suárez, V. J. (2003) «AGENTE DE SOFTWARE Q Y EL APRENDIZAJE DE MODELOS CONCEPTUALES», Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (14). doi: 10.17227/ted.num14-5922.

IEEE

[1]
L. F. Maldonado Granados, N. Ortega del Castillo, J. Ibáñez Ibáñez, L. B. Sanabria Rodríguez, y V. J. Quintero Suárez, «AGENTE DE SOFTWARE Q Y EL APRENDIZAJE DE MODELOS CONCEPTUALES», Tecné. Episteme. Didaxis: TED, n.º 14, jul. 2003.

MLA

Maldonado Granados, L. F., N. Ortega del Castillo, J. Ibáñez Ibáñez, L. B. Sanabria Rodríguez, y V. J. Quintero Suárez. «AGENTE DE SOFTWARE Q Y EL APRENDIZAJE DE MODELOS CONCEPTUALES». Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n.º 14, julio de 2003, doi:10.17227/ted.num14-5922.

Turabian

Maldonado Granados, Luis Facundo, Nerey Ortega del Castillo, Jaime Ibáñez Ibáñez, Luis Bayardo Sanabria Rodríguez, y Victor Julio Quintero Suárez. «AGENTE DE SOFTWARE Q Y EL APRENDIZAJE DE MODELOS CONCEPTUALES». Tecné, Episteme y Didaxis: TED, no. 14 (julio 1, 2003). Accedido abril 19, 2024. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/5922.

Vancouver

1.
Maldonado Granados LF, Ortega del Castillo N, Ibáñez Ibáñez J, Sanabria Rodríguez LB, Quintero Suárez VJ. AGENTE DE SOFTWARE Q Y EL APRENDIZAJE DE MODELOS CONCEPTUALES. Tecné. Episteme. Didaxis: TED [Internet]. 1 de julio de 2003 [citado 19 de abril de 2024];(14). Disponible en: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/5922

Descargar cita

Citaciones

Crossref Cited-by logo
0

Métricas PlumX

Visitas

491

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Artículos más leídos del mismo autor/a